2012-03-17

Äntligen humor som sparkar nedåt

Äntligen dags för lite humor som sparkar nedåt när karaktären Kazoo syns i Kanal 5:s "Partaj" igen med start i morgon. Det är ju fett old school att bara narra överheten. Särskilt barn har klarat sig undan alldeles för länge, det är befriande att någon äntligen vågar håna dem fullt ut. Och då tänker jag förstås särskilt på unga tjejer som bloggar utan att kunna stava (ha-ha-ha-ha) och som är pressade att vara extremt fokuserade på sitt utseende (ha-ha-ha-ha). Vad fånigt att de är så ytliga! Tänk att de inte väljer att vara coolt distanserade istället, lite som en 38-årig ironisk komiker från Stockholm.

(Slut ironi.)

Skulle aldrig ha brytt mig om jag inte åkt förbi de förbannade reklamaffischerna för "Partaj" i tunnelbanan varje dag. Det är lite konstigt: min första egna tanke om unga modebloggerskor är också irritation över att de inte gör något vettigare. Men när någon annan vill att vi ska skratta åt dem blir det så tydligt att det är en sånt jäkla angrepp på tjejer i allmänhet och i synnerhet på tjejer som är "smaklösa" på ett sånt där överdrivet arbetarklassvis: lite för intresserade av sina bröst och lite för förtjusta i att rita hjärtan och skriva gulliga saker.

Hädanefter kommer jag att skicka en jävla fatwa på alla som ger sig på unga tjejers rätt att rita hjärtan och skriva "kjamiz". Hade jag varit kvinna hade jag proklamerat omedelbart och oinskränkt systerskap med alla bloggande tonårstjejer.

(Nej, jag tycker inte att Christine Meltzers figur bara är en satir på bloggerskor över 18 år. Bloggandet är massivt bland unga tjejer redan från 14-15-årsåldern. Inte sällan handlar det om relationer, mode och utseende.)

Även om man inte går så långt att man ser det som en maktstrategi att starta en blogg - för att få uttrycka sig fritt och i fred för en gångs skull - utan faktiskt tycker att unga tjejer borde ägna sig åt mer uppbyggliga fritidsaktiviteter, så kan man i så fall se till att bygga sådana alternativa aktiviteter, inte hacka på vad tjejerna gör idag. Över hälften av alla 12-15-åriga tjejer läser bloggar dagligen, drygt en tredjedel av 16-25-åringarna. Det gör det till en extremt könad aktivitet - pojkar och män är inte i närheten av lika intresserade. Låt oss skratta åt deras inåtvända sociala medier-fientlighet istället. Eller så kanske det inte är så fräscht att skratta åt barn över huvud taget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar